Zoeken
man in pak op fiets in de stad

Wat kost een fietsendrager?

De auto die je hebt is bepalend voor het type fietsendrager dat je nodig hebt. De drie meest voorkomende soorten zijn trekhaakdragers, achterklepdragers en dakdragers. Elk werkt anders en hebben kosten die variëren. In dit artikel behandelen we de verschillende varianten en de prijzen die daarbij horen.

De meest standaard vorm van fietsendrager is de trekhaakdrager. In het merendeel van de gevallen is dit de meest geschikte keuze. Je kiest eigenlijk alleen voor wat anders wanneer je om een of andere reden geen trekhaak kunt gebruiken of omdat jouw auto (nog) geen trekhaak heeft.

Een achterklepdrager is handig voor als je geen trekhaak hebt en een stabielere bevestiging wilt dan een dakdrager. Het nadeel van deze fietsendrager is dat deze hoger aan de auto hangt en daardoor zicht in beslag neemt van de achterruit. Ook is het daarnaast lastiger om te bevestigen, doordat de constructie tegen de achterkant van de auto moet worden geplaatst is de kans op krassen in de lak aanwezig. Is deze drager echter eenmaal bevestigd? Dan is deze wel ontzettend stabiel. 

Bij een dakdrager vang je veel wind wat deze fietsendrager minder stabiel maakt dan de anderen. Om dezelfde reden kan je ook alleen, maar lichte fietsen op het dak plaatsen. Een dakdrager is daarom ideaal voor het vervoeren van lichtgewicht racefietsen wanneer je geen trekhaak achterop hebt. Wil je precies weten hoeveel benzine het kost om met een fietsendrager te rijden? Lees dan hier over benzine kosten rijden met fietsendrager.

Kosten verschillen per merk

De kosten verschillen ook per merk. De meest gangbare merken zoals Thule, Uebler en Westfalia hebben een prijs rond de € 600-700. De De Spinder, XLC en Pro-User hebben prijzen in het midden rond de € 400. Daarentegen liggen Hapro, Twinny, maar ook Pro-User aan de ondergrens met een prijs van ongeveer € 250-300.

Je betaalt vooral voor exclusieve functionaliteit zo is een fietslift bij uitstek de duurste functie die je kunt kiezen. Er kan dan zo al € 400 extra bij komen als je voor een lift kiest. Je zal dus moeten afwegen wat je echt nodig hebt wil je een geslaagde koop doen. Andere zaken om rekening mee te houden zijn of het toestel inklapbaar is om makkelijk op te bergen en te vervoeren en of het systeem kantelbaar is. Dit laatste is vooral belangrijk voor ieder die tijdens het autorijden graag even een tussenstop maakt en bij de achterbak wilt. Dan is het noodzakelijk dat de fietsendrager gekanteld kan worden om de achterklep op te kunnen maken. Andere uitvoeringen hebben dat anders opgelost. Die beschikken dan niet over een kantelfunctie met hebben meer ruimte tussen de drager en de achterkant van de auto zitten waardoor een klep of deur open kan door de speling die er tussen zit.

Dit zie je bijvoorbeeld terug bij de langere fietsendragers die je op een bestelbus of MPV-auto kunt plaatsen. De Pro-User Diamant SG2 Plus kan dat bijvoorbeeld. Als je over een elektrische auto beschikt zal je moeten afvragen of de fietsendrager geschikt is voor een RMC-trekhaak. Doorgaans beschikken elektrische auto’s niet over een trekhaak, omdat het verboden is om daarmee aanhangwagens te vervoeren. Een fietsendrager monteren op een elektrische auto mag dus wel, maar daar heb je dan wel die speciale RMC-trekhaak voor nodig en niet elke trekhaakdrager past op zo’n trekhaak. Zo is de Pro-User Diamant TG daar bijvoorbeeld niet geschikt voor. Let dus op wat je koopt.

Laten we deze fietsendragers eens op een rij zetten. Dan weet je of je te maken hebt met duurkoop of dat het beetje extra dat je ervoor moet betalen de moeite waard is. Een functionaliteit die de moeite waard is is de kantelbaarheid. Een andere handige optie is de inklapbaarheid.

NIEUW