Zoeken
fiets wheely

Eisen aan fietsendragers

De fietsendrager is een prachtig hulpstuk om fietsen mee te nemen naar verre oorden om daar op je fiets rond te rijden. Recreatief bezig zijn in het buitenland met je fiets kan bijna niet zonder een fietsendrager. Met de fiets in de trein kom je een heel eind, maar misschien wil je niet zonder jouw auto wanneer je onbekende steden gaat ontdekken en heb je de fiets mee om door de natuurgebieden te trekken. Maar voordat je een fietsendrager nieuw koopt of een tweedehands overneemt zal je eerst even stil moeten staan bij de praktische en wettelijke eisen die aan een fietsendrager worden gesteld. Er gelden hieromtrent verschillende regels die je waarschijnlijk niet met gezond verstand alleen zou kunnen voorspellen. Daarom zijn ze hier in een handig overzicht voor je op een rij gezet.

In verband met veiligheid voor andere weggebruikers geldt er de eis dat fietsen op de auto maximaal 20 centimeter mogen uitsteken. Wanneer het te ver uitsteekt wordt het onvoorspelbaar om veilig te rijden. Fietsers en andere automobilisten houden doorgaans rekening met ander verkeer door een zekere ruimte tussen verkeersdeelnemers te houden. Iedereen heeft door ervaring met het verkeer een bepaald begrip van die ongeschreven regel ontwikkeld. Op het moment dat die psychologische grens wordt overschreden met een voorwerp dat uitsteekt worden mensen daardoor verrast en kunnen ongelukken ontstaan. Ook jij zelf als bestuurder zal er ongetwijfeld moeite hebben om voortdurend rekening te houden met het feit dat je meer uitsteekt dan gewoonlijk. Vandaar dat dat wettelijk niet meer mag zijn 20 centimeter per kant.

Een ander zeer belangrijk punt is dat het aantal fietsen dat bevestigd mag worden op een verlengstuk hoogstens overeen moet komen met het maximale toegestane aantal fietsen voor die fietsendrager. Dat betekent dat je altijd precies de maximale hoeveelheid fietsen, een minder hoeveelheid fietsen of zelfs geen fietsen op de drager mag hebben, maar nooit meer dan dat. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat dit ook niet is toegestaan ook al zou het kunnen passen. Stel je hebt een tweepersoons fietsendrager waar makkelijk drie rijwielen op kunnen dan nog mag je er maximaal twee op zetten. Het ontwerp is namelijk alleen berekent op slechts twee en niet drie of meer fietsen. Mogelijk wordt de drager te zwaar belast en kan dit beschadigd of zelfs losraken. Of de fietsen gaat schuiven of er gebeuren andere onvoorspelbare dingen. Vervoer daarom nooit meer fietsen dan is toegestaan. Bij veel fietsendragermerken kan je overigens accessoires aanschaffen die de maximale capaciteit kan uitbreiden. Als je dus meer wilt meenemen dan je met jouw huidige fietsendrager zou mogen dan is het raadzaam om een uitbreidingsset ervoor te halen om aan de eisen te kunnen voldoen.

Zoals eerder al werd gezegd kan een fietsendrager te zwaar belast raken bij verkeerd gebruik. Let er daarom ook op dat de maximale kogeldruk niet wordt overschreden. Ook al heb je misschien in dit geval precies de hoeveelheid fietsen op de drager staan wat wettelijk is toegestaan zelfs dan kan er nog het gevaar bestaan dat de trekhaakdrager, achterklepdrager of dakdrager te veel gewicht moet torsen. Met name elektrische fietsen zijn vele kilo’s zwaarder dan gewone stadsfietsen waardoor je moet uitkijken of je niet een grens overschrijdt met jouw e-bikes.

Een andere vereiste is dat er een witte nummerplaat op de fietsendrager is bevestigd. Deze moet op de balk van het achterlicht van de fietsendrager geplaatst worden. De andere eis is dat het kenteken overeenkomt met die van de auto. Dit is om het normale kenteken dat zich achter de trekhaakdrager en de fietsen bevindt weer zichtbaar te maken. Het is namelijk wettelijk verplicht dat een kenteken in alle situaties goed te zien is.

Verder is het noodzakelijk dat het licht achterop de auto duidelijk te zien is. Daarmee communiceer je naar andere automobilisten die achter je rijden. 

NIEUW