Zoeken
fiets op dakdrager

Hoeveel benzine kost rijden met een fietsendrager?

Een fietsendrager is om verschillende redenen een belangrijke toevoeging voor een auto- én fietsliefhebber. Je kan je fietsen meenemen naar plekken waar je normaal gesproken nooit zou komen als je startpunt om te fietsen jouw voordeur is. Hier is dus die handige fietsendrager nodig, maar dat betekent wel dat je die extra kilo’s mee moet torsen. Naast extra brandstofverbruik door een hoger gewicht zal je auto met een fietsendrager ook meer wind vangen en luchtweerstand ondervinden, net zoals dat ook het geval is met een dakkoffer of wanneer je jouw surfplanken of kayak bovenop de imperiaalbeugels zou vervoeren. Maar hoeveel kost dit nou? Daar gaan we in dit blog achter komen. Ben je nieuwsgierig naar wat een fietsendrager in het algemeen kost? Dan kan je hier over wat een fietsendrager kost lezen.

Van tevoren kan al worden gezegd dat luchtweerstand de grootste boosdoener is voor de extra benzinekosten. Extra gewicht speelt ook een rol, maar doet er pas toe bij lange afstanden. Kort door de bocht gezegd zorgt een dakdrager voor het meeste brandstofverbruik met zo’n 20-30% meer. Een achterklepdrager zorgt voor zo’n 20% extra verbruik. En een trekhaakdrager zorgt voor het minste extra verbruik met zo’n 10-15% extra.

Diverse factoren

Je eigen fietsen mee op vakantie nemen heeft zo zijn voordelen. Ze zijn al ingereden en afgesteld op jou. Je weet dus weet je kan verwachten en hoe het voelt, je bent er immers al mee vertrouwd. Een fiets op locatie huren heeft daarentegen natuurlijk het voordeel dat je de fietsen en fietsendrager niet mee hoeft te nemen. Echter kunnen de kosten om fietsen op jouw vakantieoord te huren hoog uitvallen doordat er een business achter zit die de rijwielen moet onderhouden. De fietskettingen schoonhouden en de tandwielen zandvrij maken kan voor de verhuurder reden genoeg zijn om de huurprijs hoog te houden. Als je jouw eigen fietsen meeneemt zal je na afloop dit klusje zelf moeten opknappen. De afweging om een fiets te huren in plaats van zelf meenemen kan voor sommige mensen daarom afhangen van hoe rendabel het is. Aan de andere kant vind je het misschien belangrijk om de reiskosten te weten om een betere inschatting te kunnen maken van de totale prijs van de vakantie. Wanneer je op vakantie gaat met vrienden en je deelt de benzinekosten is het wellicht goed om te weten wie wat betaalt als er iemand tussen zit die zijn of haar fiets niet meeneemt. Die hoeft dan niet voor onnodige benzinekosten op te draaien.

Wat een rol speelt in de berekening is welke auto je hebt. De aerodynamische vorm en de werking van de verbrandingsmotor bepalen grotendeels wat de gemiddelde kosten zullen zijn. Daarnaast is het ook bepalend waar je precies rijdt. Rijdt je bijvoorbeeld vooral door de binnenstad dan zal je vaker moeten optrekken en afremmen. Er zijn immers veel verkeerslichten en zebrapaden waar je rekening mee zal moeten houden. Continu versnellen en vertragen is niet efficiënt. De kosten om te autorijden zullen daarom in het stadscentrum hoger liggen dan wanneer je op de snelweg toeft.

De gemiddelde kosten die de ANWB aangeeft liggen op € 0,31 voor een klein formaat auto, € 0,43 voor een kleiner type middenklasser en € 0,49 voor een gewone middenklasse auto. Je kan hierbij niet aflezen of dit ook voor jou van toepassing is aangezien het om gemiddelden gaat van alle merken en typen auto’s. Dus misschien ligt het verbruik bij jou wel vele malen hoger of lager dan hier te zien is. Al met al is het wel een indicatie wat je kunt verwachten. Het brandstoftype dat je gebruikt speelt ook een rol in de prijsbepaling, maar in dit geval gaan we uit van een personenauto die benzine gebruikt. Houdt er trouwens rekening mee dat het gebruik van diesel of lpg op het oog aantrekkelijker lijkt dan benzine aangezien er een lager tarief tegenover staat, maar dat is alleen oppervlakkig zo. Kies je namelijk voor benzine dan ben je netto gezien minder kwijt doordat je met een auto die op benzine rijdt minder wegenbelasting kwijt bent. Dieselauto’s zijn nu eenmaal zwaarder en belasten het wegdek meer. Het is dan ook logisch dat dat soort voertuigen meer moeten betalen. Wat betreft onderhoud ligt het juist omgekeerd. Een dieselvoertuig heeft minder onderhoudskosten dan een benzineauto. Echter gaat het voor dit blog te ver om af te wegen of je beter een diesel- of bezinevoertuig wilt hebben. Qua efficiëntie is diesel het meest efficiënt, daarna bezine en vervolgens lpg (gas).

Benzineverbruik door extra gewicht

Een Amerikaanse studie wees uit dat als het gewicht van de auto werd gereduceerd de totale benzinekosten met slechts enkele honderden dollars per 200.000 km omlaag gingen. Als je bijvoorbeeld 10 kg minder gewicht meenam bespaart het je op 200.000 km ongeveer $104 dollar. Met een beetje natte vingerwerk kan dit naar euro’s terug worden berekend en aangepast om juist de extra kosten te bepalen wanneer je juist kilo’s toevoegt. Hieronder onze berekening voor fietsendragers.

Stel dat de trekhaak in staat is om een maximaal belaste fietsendrager tot 60 kg te dragen plus de drager zelf die 15 kg weegt. Dan neem je 75 kg extra mee. Volgens de Amerikaanse studie zou je dan uitkomen op 75 kg * $ 10,4 = $ 780 per 200.000 km. We rekenen dit om naar de prijs per kilometer. Dat is $ 0,0039 per km. Vervolgens kunnen we dit verwerken in de literprijs. Momenteel (februari 2023) staat die erg hoog vanwege de energiecrisis en oorlog tussen Rusland en Oekraïne.

Dit zijn de huidige adviesprijzen van Shell (2023-02-11)

  • Shell Euro 95 Benzine € 1,969
  • Shell FuelSave Diesel € 1,819
  • lpg € 1,069
  • Shell LNG € 2,020
  • Shell Renewable Diesel € 2,231

Een gemiddelde auto rijdt ongeveer 1:15. Dus op 1 liter benzine rijdt het 15 kilometer. Nu kunnen we de extra kosten van de fietsendrager van 75 kg bepalen om de nieuwe literprijs te berekenen. Het gaat dus om 15 kilometer, dus er komt bij: $ 0,0039 * 15 = $ 0,0585.

De huidige dagkoers (2023-02-11) van Amerikaanse dollars naar euro’s is:

1 USD : 0,93660 EUR

De uiteindelijke extra benzinekosten zijn daarom $ 0,0585 * 0,93660 = € 0,0547911. Je betaalt dus net iets meer dan 5 eurocent per liter extra. Gezien de huidige literprijs betaal je dan ongeveer 1/36e meer. Dat valt nog te overzien. Wel laat het zien dat het verstandig is om de fietsendrager eraf te halen wanneer deze niet gebruikt wordt. Op den duur kan het toch aantikken.

Verder is er ook geen rekening gehouden met de luchtweerstand. De vormen van de fietsen zelf en de drager zijn natuurlijk niet optimaal. Daar verlies je ook een deel energie aan waardoor de prijs hoger dan die 5 eurocent per liter komt te liggen. En het maakt ook uit welk type fietsendrager je hebt. Nu hebben wij dit niet getest, maar we vermoeden dat een dakdrager meer energie zal kosten dan wanneer de fiets achterop is bevestigd aangeizen het bovenop het dak directe wind vangt. Wel is het zo dat de maximale belasting van dakdragers minder hoog is dan trekhaak- of achterklepdragers waardoor de vergelijking misschien niet meer opgaat wanneer er achterop meerdere fietsen (met name 3 of 4 fietsen) worden geplaatst wat bij een dakdrager niet mogelijk is.

NIEUW